Néhány nyitó gondolat…
A saját logó iránti igény általában már a weboldal kapcsán megfogalmazódik a legtöbb vállalkozásban, legkésőbb pedig akkor, amikor az arculattal összességében elkezdenek foglalkozni. A logó kiemelt szerepe nem véletlen, hiszen nagyon sok felületen használható a névjegytől a weboldalon át a céges autókig. A logó elsősorban nem esztétikai kérdés (bár kétségtelenül van egy ilyen aspektusa is az arculat részeként), de akkor mégis mi is valójában, milyen írott és íratlan szabályai vannak, és mi mindenre érdemes figyelni, amikor tervezünk vagy terveztetünk?
Mire figyeljünk?
Az első és talán legfontosabb, hogy a logó az arculat egyik legfontosabb eleme, egy kommunikációs eszköz, amellyel a felhasználó (vásárló) a céget azonosítja a későbbiekben. Mivel ez az azonosítás az elsődleges funkciója, ezért az egyik legfontosabb ismérve, hogy egyedi (a cégre szabott), emiatt tehát nincs értelme generikus logót választani, mert pont ez az egyedisége fog hiányozni. Gyakori tévhit továbbá, hogy a logónak utalnia kell a tevékenységi körre, de a valóságban a legtöbb logó egyáltalán nem, vagy maximum közvetetten teszi ezt. Mégis milyen egy jó céges logó, amivel ki lehet tűnni a tömegből, de mégis megfelel a szakmai szabályoknak és emellett még esztétikus is?
Milyen a jó logó?
Az első bekezdés alapján már láthattuk, hogy a logó mindenképpen egyedi és testreszabott kell, hogy legyen. A tervezéskor sok technikai szempontot érdemes betartani, úgy mint a skálázhatóság, olvashatóság, a kontraszt, a kevés szín használata és a lista folytatódik. Mindig érdemes észben tartani, hogy ez egy kommunikációs elem, amelyet bármilyen méretben és felületen fel kell tudni használni, legyen az egy névjegykártya vagy később egy óriásplakát. Ami kicsiben működik nagyban nem biztos hogy fog és ez fordítva is igaz. Eddig a technikai szempontokat vettük át, most térjünk át az üzenetre.
Mit szeretnénk kommunikálni?
Minden logó kommunikál valamit, akár szándékunkban állt ez, akár nem. A legjobb, amit tehetünk, ha ez az üzenet a szándékainkkal teljesen összhangban van, ami rendszerint valami pozitív üzenet. Fontos, hogy nem szabad túlzásokba esnünk, és egyszerre több üzenetet közvetíteni, mert akkor a dekódolás, befogadás lesz nehézkes. Egy, maximum kettő üzenetet célszerű kódolni a grafikában (ha van), és mindezt indirekt módon, utalva kommunikálni. Nézzük meg erre példaként az IT konzultáció logóját.
Az IT konzultáció fő profilja a szakmai tanácsadás, amely elengedhetetlen párbeszéd nélkül. Ha nem értjük meg az ügyfelet és igényeit, nem is tudunk hatékonyan segíteni a problémáján, tehát a tanácsadás természetéből fakadóan a párbeszédre épül. Az én üzenetem tehát a párbeszéd, amiben van egy apró csavar, mégedig a párbeszédbuborékok perspektívája, amelyek egy-egy laptop körvonalát rajzolják ki, amely a párbeszéd eszköze (lévén a tanácsadások többsége online zajlik). Ezzel a figyelmesebb partner máris összekapcsolta a motívum két nézetét, és befogadta az üzenetet. Ha csak az első fele volt meg semmi gond, a lényeg így is átment, elvégre a FedEX logójában sem veszik észre sokan a jobbra mutató nyilat.